home - kalender - informatie - nieuws - adressen - campings - kampeerwinkels - kampeerbladen - checklist - links - contact


Menu: zonnepanelen op camper en caravan - caravan movers - rijbewijs b, be of b+ - onderhoud caravan - belading caravan - rijden met de caravan - gasinstallatie - electra - gebruikte caravan kopen - maximum snelheden met caravan of aanhanger - banden en velgen - trekkrachtberekening - omloopmaat voortenten


Rijden met de caravan

Doen, doen... en nog eens doen

Veel mensen zien de caravan als het ideale vakantiemiddel. Gaan en staan waar je wil, wanneer het jou uitkomt. Kortom, vrijheid en blijheid in optima forma. Helaas haken er een hoop potentiële caravanners af omdat ze opzien tegen het rijden met zo'n gevaarte achter de auto. In eerste instantie begrijpelijk. Het rijden met een caravan is echter niet zo moeilijk en eng als het lijkt. Caravanrijden is vooral een kwestie van doen en dan vooral van veel doen. Ook voor het caravanrijden geldt: "oefening baart kunst".
Oefenen kan men het beste op een groot, afgelegen parkeerterrein. Bijvoorbeeld in de buurt van een sportpark. Wie - voordat hij in zijn eentje gaat oefenen, liever eerst onder begeleiding ervaring op wil doen, kan terecht bij verschillende organisaties en instituten die rijtrainingen verzorgen. Een caravancursus omvat vooral het leren manoeuvreren met de totale combinatie: zowel als het gaat om vooruit- als achteruit rijden.

Of men nu kiest voor zelf doen of een cursus... in beide gevallen gelden dezelfde grondbeginselen. Hierbij diverse stuurman-regels op een rijtje

Bocht nemen
Recht vooruit rijden met de combinatie van auto en caravan zal voor de meesten geen probleem geven. Het goed nemen van een bocht is echter een ander verhaal.

  • Auto insturen op het moment dat de voorkant van de caravan min of meer op gelijke hoogte is van het begin van de bocht.
  • Bij het inrijden van een relatief smalle straat, de combinatie eerst licht naar rechts sturen en dan insturen. Dit iets eerder dan normaal, anders komt de combinatie op de andere weghelft.


Parkeren
  • Zorg dat de tussenruimte tussen de combinatie en de langs de kant geparkeerde auto circa 1 meter bedraagt
  • Stapvoets achteruit rijden en indraaien op het moment dat de middenstijl van de auto op gelijk hoogte is van de voorzijde van de geparkeerde auto. Dan insturen en de trottoirband volgen.


Inhalen
Inhalen of ingehaald worden zijn situaties die speciale aandacht verdienen. Met name door vrachtauto's of bussen kan de caravan onverwacht naar de vrachtauto of bus worden toegezogen. Wie onbekend is met dit fenomeen kan daarvan schrikken en wellicht in paniek raken. En een paniekerige reactie zou er voor kunnen zorgen dat de combinatie gaat slingeren.

  • Houdt met behulp van de buitenspiegel het achteropkomende verkeer zoveel mogelijk in de gaten. Bij het inhalen door een bus of vrachtauto de combinatie iets naar rechts sturen en even het gas loslaten. Op het moment dat de vrachtauto of bus passeert weer gasgeven. Op die manier blijft het ongemak tot een minimum beperkt.


Bij het rijden op den tweebaansweg met tegemoetkomend verkeer dezelfde procedure toepassen. Door de montage van een koppelingsstabilisator worden een hoop van deze problemen verlost. Een stabilisator zorgt ervoor dat een eventuele neiging tot slingeren van de caravan in de kiem wordt gesmoord en de combinatie recht in het spoor blijft.

Achteruitrijden
Veel caravanners hebben problemen met achteruitrijden. Veelal omdat de caravan die kant opdraait, die de bestuurder van de trekauto allerminst in z'n hoofd had. Vaste stelregel bij het achteruitrijden en sturen is het zogenaamde S-principe: ofwel als het naar rechts wordt gedraaid, de caravan naar links. En wordt het stuur naar links gedraaid, dan gaat de caravan naar rechts. Bij achteruitrijden geldt nadrukkelijk dat het langzaam en behoedzaam moet gebeuren. De stuurbewegingen moeten niet te lang worden doorgevoerd, anders gaat de combinatie scharen. Gewoon weer vooruit rijden en opnieuw proberen.

Bergen en hellingen
Speciale aandacht vraagt ook het rijden met auto en caravan op een helling of in de bergen.

    • Voordat men de helling opgaat, moet men al in de juiste versnelling rijden. Daarbij is het zaak het toerental in de gaten te houden en zonodig tijdig terug te schakelen.
    • Rij in principe in dezelfde versnelling de berg af, als de berg op
    • Bij het berg afrijden de snelheid nauwkeurig in de gaten houden. Bij te hoge snelheid bestaat de kans dat de combinatie gaat slingeren, omdat de snelheid van de caravan teveel oploopt en deze de auto wil inhalen.
Gaat de combinatie toch slingeren dan is er maar één stelregel: krachtig en kort remmen: hoe harder men slingert... hoe harder men remt.

Relevante links:
Kampeerinfo.nl: 14-01-2006
© Niets uit deze publicatie mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt worden zonder toestemming en bronvermelding.


Laatste 10 artikelen op Kampeerinfo.nl

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een camping koelkast?

Maximum snelheden met caravan of aanhanger

Rijbewijs B, BE of B+

LPG (autogas) in caravan of camper legaal of niet legaal?

Niet slaan maar schroeven met de Peggy Peg schroefharingen

Zonnepanelen op camper en caravan

Kemdirect toiletkorrels verbeterd

Caravan movers

Hoe voorkomt u dat de zekering op de camping eruit gaat?

De vouwwagen

Isabella


Copyright © 1999-2017 KampeerInfo.nl, onderdeel van Inter-IT B.V. - Contact - Disclaimer
Startpagina's: kampeer - kampeerartikelen - kampeervakantie - camper - caravan - vouwwagen
Kampeersites: Kampeerchecklist - Kampeerkalender - Kampeerspullenmarkt