home - kalender - informatie - nieuws - adressen - campings - kampeerwinkels - kampeerbladen - checklist - links - contact

De vouwwagen

Vouwwagen: klein achter de auto... groot op de camping

Wie het tentkamperen is ontgroeid en de caravan net te veel van het goede vindt, kiest voor de vouwwagen. De huidige generatie vouwwagens kenmerkt zich door gebruiksgemak en gebruikscomfort. Ze zijn voorzien van een aparte woon- en slaapruimte(n) en bij steeds meer modellen is standaard een keukenunit aanwezig. Daarnaast past een vouwwagen, gelet op het geringe eigen gewicht, achter nagenoeg iedere auto.

Kijken we naar het aanbod vouwwagens dan valt direct op dat eenmaal uitgeklapt veel vouwwagens op elkaar lijken. De verschillen zitten dan ook voornamelijk onderhuids. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende opzetsystemen en ook voor de tentopbouw worden er diverse 'technieken' toegepast. Vouwwagens zijn er in twee uitvoeringen: de zogenoemde en symmetrische en A-symmetrische uitvoering.

Symmetrisch
Bij het symmetrische model wordt aan de linker- en rechterzijde van de wagen de slaapcabine uitgeschoven of omgeklapt. Door de verstelbare steunpoten kan de vouwwagen op ongelijk terrein worden neergezet. De bak van de vouwwagen is de "woonkamer" en veelal voorzien van twee tegenover elkaar liggende bankkasten met daartussen een (klap)tafel. Steeds meer vouwwagens zijn standaard voorzien van een achter aan de bak gekoppelde keukenunit die eenmaal op de camping in de voortent kan worden geplaatst. Sommige vouwwagens hebben zelfs een speciale keukenhoek. Een symmetrische vouwwagen biedt over het algemeen een slaapplaats aan 4/5 personen. Met een hangtentje (kinderslaaptent) onder de beide slaapcabines kan het aantal slaapplaatsen eventueel tot 8 worden uitgebreid. Tijdens het rijden kan de ruimte tussen de bankkasten worden gebruikt als bagageruimte.

A-symmetrisch
A-symmetrische vouwwagens, waarbij een slaapgedeelte naar één kant wordt omgeklapt of geschoven, zijn er in vier uitvoeringen. Voor het gemak praten we hier over type A,B,C en D.
Type A: Bij dit type klapt het deksel van de vouwwagen op de grond en dient deze als woonruimte. Slapen doe je in de bak. Bij een dergelijke vouwwagen is het zaak er voor te zorgen dat het deksel goed vlak op de grond ligt. Bij sommige modellen zijn een dwarsgeplaatste tafel en banken aanwezig.
Type B: Dit type heeft veel overeenkomsten met type A. Het verschil is dat het deksel weliswaar ook op de grond ligt, maar de bak klapt nu in de lengterichting. Afhankelijk van het merk is de slaapruimte in de wagenbak en/of op de bedplank (=deksel).
Type C: Bij dit type klapt het deksel (slapen) in de breedte open, maar blijft net boven de grond zweven. Wonen in de bak. Slaapplaatsen in bak of op deksel.
Type D: De uitgeklapte of uitgeschoven deksel (slapen) ligt op dezelfde hoogte als de bak (wonen) en wordt ondersteund door stelpoten. Het keukenblokje is minder uitgebreid of ontbreekt zelfs helemaal. Dit type vouwwagen heeft een vaste slaapgelegenheid voor twee personen. Het woongedeelte kan veelal worden omgebouwd tot slaapruimte. Ook hier de mogelijkheid om er een tentje onder te hangen.

Geremd of ongeremd
Vouwwagens worden geleverd zonder en met een oplooprem. Of men voor een vouwwagen met of zonder zo'n reminstallatie kiest, is mede afhankelijk van de trekauto. Zodra het totaal gewicht van de vouwwagen (eigen gewicht + lading) meer is dan het lege gewicht van de trekauto, is een rem op de vouwwagen wettelijk verplicht.

Het tentdoek
Vouwwagenfabrikanten maken voor hun tent gebruik van verschillende materialen. Het meest gangbare is katoen. Voordelen zijn: sterk, het 'ademt' en het regelt enigszins de temperatuur en de vochtigheid. Katoen heeft als nadeel dat het snel verschiet (opbleekt), bij slecht onderhoud gevoelig is voor vocht en schimmel (dus nooit nat opbergen/wegzetten) en dat het moeilijk schoon te maken is. De laatste jaren wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van kunstvezels. De bekendste zijn acryl en polyester. Dit zijn sterke materialen met een lange levensduur, kleurechtheid en ze zijn veelal makkelijk schoon te houden. Nadeel is dat deze materialen beduidend minder ademen dan katoen. Om de kwaliteiten van beide materialen optimaal te benutten, wordt polyester 'gemengd' met katoen. Nieuw is het gebruik van het milieuvriendelijke (ongeverfd en ongebleekt) ECO-doek.

Maar hoe goed het gebruikte materiaal ook 'ademt', goede ventilatie is en blijft onontbeerlijk. Een goede vouwwagentent beschikt dan ook over de nodige ventilatie-openingen (in de slaapruimten voorzien van muggengaas) die ongeacht de weersomstandigheden kunnen worden gebruikt.

Achter de auto
Waarom kiest men voor een vouwwagen? Op die vraag zijn verschillende antwoorden mogelijk. Bijvoorbeeld omdat een vouwwagen het meest lijkt op tentkamperen, maar dan met meer comfort (van de grond slapen) en de mogelijkheid om (extra) bagage mee te nemen in de wagen. Voor een ander is de vouwwagen het ideale kampeermiddel omdat zo'n bakkie achter de auto niet zo'n groot obstakel is als een caravan. Bij een vouwwagen achter de auto heb je ten opzichte van een caravan een vrij achteruitzicht, minder last van zijwind en de vouwwagen is in de meeste gevallen niet breder dan de trekauto. Dus niks geen set extra spiegels.

Bij de keus voor een vouwwagen speelt diezelfde trekauto echter ook een belangrijke rol. Omdat een vouwwagen relatief licht is (inclusief laadvermogen veelal niet meer dan 750 kg.) kan voor het trekken van een vouwwagen gebruik worden gemaakt van nagenoeg iedere auto. Bij het trekken van een vouwwagen is het motorvermogen (koppel/pk's) namelijk minder relevant dan bij het trekken van een caravan. Feit blijft echter wel dat een auto met een lichtere motor meer moeite zal hebben met het trekken van een vouwwagen dan een auto met zwaardere krachtbron. Raadpleeg om te weten wat de auto mag trekken het instructieboekje van de auto of informeer bij de garage.

Het (be)laden
Weliswaar luistert het beladen van een vouwwagen minder nauw dan bij een caravan, maar dat betekent niet dat men maar zijn gang kan gaan. Een niet goed beladen vouwwagen heeft namelijk wel degelijk invloed op het rijgedrag. Leg, indien mogelijk, zware spullen boven de as. Houdt altijd de kogeldruk (30 tot 35 kg) en het totale gewicht van de vouwwagen in de gaten. Weeg van te voren de bagage. Ook voor de vouwwagen geldt dat het laadvermogen niet onbeperkt is. De banden moeten op de juiste spanning zijn. Raadpleeg voor de juiste bandendruk het instructieboekje of de dealer. In een bandje van een vouwwagen gaat al snel 3 bar.

Het rijden
Ook voor het rijden met een vouwwagen geldt een aantal regels. Houdt voldoende afstand. Rijdt niet te dicht op de voorganger. Met een vouwwagen achter de auto is de remweg een stuk langer. Zeker als de vouwwagen niet over een oplooprem beschikt. Op een vouwwagen kan veelal een imperiaal worden gemonteerd, makkelijk om fietsen mee te nemen. De zijwindgevoeligheid neemt dan echter wel toe.

De snelheid
Net als bij het rijden met een caravan geldt ook bij een vouwwagen dat men op de snelwegen in Nederland niet harder mag dan 90 km/uur. Een maximum snelheid die, met uitzondering van België (120), Frankrijk (130) en Oostenrijk (100), in de meeste andere Europese landen geldt.

Reservewiel
Zit er bij de standaarduitrusting geen reserveband, schroom dan niet om er direct één aan te schaffen. Bij vouwwagens worden vaak kleine bandenmaten toegepast die bij een bandenleverancier niet altijd op voorraad zijn. Dus een lekke band kan veel vakantieplezier verstoren. 

Rijbewijs
Voor de meeste vouwwagens geldt een eigen gewicht + laadvermogen van maximaal 750 kilo. Om met een vouwwagen te mogen rijden kan dus worden volstaan met het rijbewijs-B.

  vouwwagen.startpagina.nl 

Kampeerinfo.nl: 20-04-2006
Niets uit deze publicatie mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt worden zonder toestemming en bronvermelding.


<< vorige pagina


Laatste 10 artikelen op Kampeerinfo.nl

Rijbewijs B, BE of B+

Wellness weekend op Camping Het Wieskamp in Winterswijk

LPG (autogas) in caravan of camper legaal of niet legaal?

Niet slaan maar schroeven met de Peggy Peg schroefharingen

Zonnepanelen op camper en caravan

Kemdirect toiletkorrels verbeterd

Caravan movers

Hoe voorkomt u dat de zekering op de camping eruit gaat?

De vouwwagen

Omloopmaat voortenten

Isabella


Copyright 1999-2014 KampeerInfo.nl, onderdeel van Inter-IT B.V. - Contact - Disclaimer
Startpagina's: kampeer - kampeerartikelen - kampeervakantie - camper - caravan - vouwwagen
Kampeersites: Kampeerchecklist - Kampeerspullenmarkt