home - kalender - informatie - nieuws - adressen - campings - kampeerwinkels - kampeerbladen - checklist - links - contact


Menu: zonnepanelen op camper en caravan - caravan movers - rijbewijs b, be of b+ - onderhoud caravan - belading caravan - rijden met de caravan - gasinstallatie - electra - gebruikte caravan kopen - maximum snelheden met caravan of aanhanger - banden en velgen - trekkrachtberekening - omloopmaat voortenten


Belading caravan

Een goed beladen caravan ligt als een huis achter de auto.

Technische verbeteringen van as en onderstel hebben er voor gezorgd dat de huidige generatie caravans een nagenoeg perfect weggedrag vertonen. Toch ziet men veel van die rijdende vakantiehuisjes regelmatig vervaarlijk heen en weer schommelen achter een auto. Soms laat zelfs het rijgedrag van de gehele combinatie te wensen over. Het probleem zit 'm meestal in het verkeerd of te zwaar beladen van de caravan. En ook het laadvermogen van de auto wil tijdens de vakantiereis nog wel eens (zwaar) worden overschat.

Wie veilig op weg wil, moet de caravan goed en niet te zwaar beladen. Leg zware spullen (kratten met levensmiddelen) zoveel mogelijk boven of voor de as (dus tussen dissel en wielen) van de caravan. Laadt nooit teveel achter in de caravan. Dus ook de koelkast in de eindkeuken niet volzetten met zware flessen frisdrank of pakken melk.

Hoe meer gewicht aan de achterzijde hoe groter de kans op slingeren. Ook is het niet verstandig zware spullen in de bovenkastjes te stoppen. Krijgt de caravan, bijvoorbeeld door zware rukwinden de neiging tot kantelen, dan zal een topzware caravan dit effect alleen maar versterken. Met alle gevolgen van dien!

Kogeldruk
Zorg altijd voor een juiste kogeldruk (de druk op de kogel van de trekhaak). Veelal geldt een maximum druk van 75 kg. Bij sommige auto's is echter maar 50 kg kogeldruk toegestaan. Het gewicht dat voor de auto geldt, staat vermeld in het instructieboekje. Geen boekje, of boekje kwijt neem dan contact op met het garagebedrijf. Gasflessen in de disselbak en fietsen op de disseldrager zorgen voor extra druk op de kogel. Leg eventueel de gasflessen in de auto. Met behulp van een disselweger (te koop vanaf € 10,-) kan het gewicht eenvoudig worden afgelezen. Een goed geladen auto/caravan-combinatie moet horizontaal staan.

Houdt bij het beladen van de caravan het gewicht van de lading in de gaten. Laadvermogen van 200 tot 300 kilo lijkt veel, maar is zo bereikt. Daarnaast hebben sommige caravanfabrikanten bij de opgave van het eigen gewicht van de caravan de koelkast en de kachel niet meegerekend in het basisgewicht. Dat is al snel zo'n 35 kilo die men kwijt is. Er zijn speciale "caravanweegschalen" op de markt. Maar ook de huis-tuin-en-keuken weegschaal voldoet prima. Stap met de bagage op de weegschaal (laadgewicht = totaal gewicht - eigen gewicht. Belaadt de caravan zodanig dat het linker en rechter wiel zoveel mogelijk gelijkwaardig worden belast.

Caravanschokdempers
Schokdempers zijn nog lang niet altijd standaard gemonteerd onder een caravan. Ze komen het rijgedrag van de caravan echter wel degelijk ten goede. De meeste caravanschassis zijn wel voorbereid voor de montage van schokdempers, te koop bij caravanbedrijven of de betere autoshop.

Belading auto

Doorzakken is leuk... maar niet met caravan achter auto.

Wie veilig op stap wil met de caravan achter de auto zorgt er niet alleen voor dat de caravan goed en niet te zwaar is beladen, maar ook de auto. Helaas wordt daar nog wel eens aan voorbij gegaan.

In het instructieboekje van de auto staat het toegestane laadvermogen vermeld. Houdt er rekening mee dat de banden wat harder moeten worden opgepompt dan onder normale omstandigheden. Ook die informatie staat in het instructieboekje of op een sticker aan de binnenkant van een van de deurposten van de auto. Wie niet beschikt over de juiste informatie kan daarover contact opnemen met de dealer of het garagebedrijf.

Een (te) zwaar beladen auto krijgt al snel de neiging om door de achterveren te zakken, waardoor de voorkant omhoog komt. Alles bij elkaar heeft dat een nadelige invloed op het rijgedrag van de combinatie en dus de verkeersveiligheid. Er zijn echter tal van 'hulpmiddelen' op de markt die voor extra steun zorgen en zowel het rijgedrag als de veiligheid ten goede komen.

Bij een juiste belading blijft de combinatie horizontaal.

Veerelementen
De meest eenvoudige en goedkoopste oplossing om het doorzakken tegen te gaan is het aanbrengen van rubber veerelementen die tussen de windingen van de schroefveer worden geplaatst. Het voorkomt het doorslaan van de veren en de blokjes geven enige extra veerkracht.
Veerelementen, praktische en voordelige oplossing.

Hulpveren
Een andere mogelijkheid om doorzakken van de auto tegen te gaan is het monteren van zwaardere veren. Zwaardere veren geven echter bij een onbeladen auto een stuk minder comfort. Beter is het om een set hulpveren te (laten) monteren. Bekende leveranciers zijn o.a. Carsupport, M.A.D. en Osrav. Hulpveren zijn te koop bij de betere autoshop of autodealer.

Schokdempers
Zijn de schokdempers van de auto aan vervanging toe, of wordt er regelmatig gebruik gemaakt van de caravan, dan is het raadzaam zwaardere (luchtgeveerde) schokdempers met hulpveer te (laten) monteren. De verkoopprijzen van schokdempers willen nogal eens sterk variëren. Ook van de bekende merken als Monroe en Koni. Het is dan ook raadzaam eerst even bij de garage, fittingstation of autoshop (telefonisch) naar de prijs te vragen.

Koppelingsstabilisator
Maar hoe goed caravan en auto ook zijn geladen, rukwinden of passerende vrachtwagens en bussen kunnen de caravan uit balans brengen en aan het slingeren brengen. Met een koppelingsstabilisator wordt dit probleem ondervangen. Stabilisatoren zijn te koop bij de caravanhandelaar.

Kampeerinfo.nl: 14-01-2006
© Niets uit deze publicatie mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt worden zonder toestemming en bronvermelding.


Laatste 10 artikelen op Kampeerinfo.nl

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een camping koelkast?

Maximum snelheden met caravan of aanhanger

Rijbewijs B, BE of B+

LPG (autogas) in caravan of camper legaal of niet legaal?

Niet slaan maar schroeven met de Peggy Peg schroefharingen

Zonnepanelen op camper en caravan

Kemdirect toiletkorrels verbeterd

Caravan movers

Hoe voorkomt u dat de zekering op de camping eruit gaat?

De vouwwagen



Copyright © 1999-2024 KampeerInfo.nl, onderdeel van Inter-IT B.V. - Contact - Disclaimer - Privacyverklaring